Hvad er Kajakpolo

Kajakpoloens historie

Historien om kajakpoloens udvikling fører os rundt i verden...

Omkring 1880 foreslog BCU (det engelske kano- og kajak forbund), at en form for kajakpolo skulle spilles ved Hunter`s Quay i Skotland. Der blev spillet på tønder af træ, og en pagaj blev brugt til drible en bold rundt på vandet mod et mål.

Fordi tønderne var utroligt ustabile at sidde på, blev der sjældent scoret mål - spillerne brugte det meste af energien til at blive siddende på tønderne. Den første egentlige form for kajakpolo blev dokumenteret i en engelsk bog om kajakroning i midten af 1950`erne.
Tyskland bliver dog den første nation til at have et registreret kajakpolospil. I Essen findes trofæer, træningsmanualer og arkiver fra turneringer dateret tilbage til 1920'erne, hvor der dengang blev spillet på meget store baner med mål på størrelse med fodboldmål. Der blev spillet i 2 x 45 min. og kajakkerne var 4,5 meter lange.

I den hollandske version af spillet, blev banen gjort mindre og man brugte vandpolo mål og bold. Man måtte kun bruge pagajen til at scorer med, men ellers var spillet som i dag.

Kajakpolo dukkede efterhånden op rundt om i verden i mange forskellige versioner af spillet.
I 1980`erne besluttede ICF (Internationale kano- og kajak forbund), at en komite skulle sammensætte ét sæt regler ud fra de forskellige landes regler. De nye regler blev anvendt ved verdensmesterskabet for sprint i Duisberg i 1987, hvor kajakpolo blev spillet som en demonstrationssport. Kilde: SA Canoe Polo

Der afholdes både Europa- og verdensmesterskaber indenfor den nyeste disciplin af roning, sidst med EM i 1999 i Belgien med dansk deltagelse og VM 2000 i Brasilien. Sporten, der er under konstant ekspansion over hele verden, har endeligt slået igennem her i Danmark.

Udviklingen af kajakpolo fortsætter stadig. Der var deltagelse i "The World Games" 2005. Turneringen stod mellem de 6 bedste herre og dame hold, som i 2004 kvalificere sig i Japan til deltagelse i Kajakpolo verdensmesterskaberne.

Med hjælp fra spillere med international kajakpolo erfaring samt interesserede kajakroere, lykkes det at få organiseret kajakpolo som en sideaktivitet i danske kajakklubber. Med Skovshoved Roklub som den største, fulgtes interessen hurtigt op af roklubber som Aalborg, Esrum m.fl.

Grundet den øget interesse for kajakpolo, blev der i 1998 afholdt det første uofficielle DM med moderat deltagelse fra hele landet. DKF (Dansk Kano- og Kajak Forbund) har ydet støtte til alle klubber med interesse for kajakpolo, og resultatet er, at der nu er over 20 klubber med "kajakpolo aktivitet".

Kajakpolo entusiasterne fra Skovshoved Roklub, Aalborg Kajakklub og Esrum kajakklub må tildeles en stor del af æren for udviklingen af kajakpoloen herhjemme. (Kilde: Københavns Kajakpoloklub)

Foråret 2011 Med initiativ fra Kristine Pedersen fra Hammerodde Kajakklub og Torben Ruberg fra Gudhjem Idrætsforening og Gudhjem Svømmehal, nedsættes et udvalg med medlemmer fra Rønne Roklub og Nexø kajakklub i forsøg på at oprette en selvstændig kajakpoloklub på Bornholm. Følg den videre udvikling her på siden.